Beste Pitters,
- Afgelopen weken maakten we kennis met een 'nieuwe' rage op onze school, de Pokémonkaarten. Als team bogen we ons over de vraag: 'Hoe leren we kinderen omgaan met zulke rage?'
- Afgelopen weken maakten we kennis met een 'nieuwe' rage op onze school, de Pokémonkaarten. Als team bogen we ons over de vraag: 'Hoe leren we kinderen omgaan met zulke rage?'
We kiezen ervoor om Pokémon-kaarten niet te verbieden. Hierdoor zouden we de kinderen een heleboel leerkansen ontnemen en hun niet klaarmaken voor de maatschappij (zoals we in onze visie toch wel juist beogen).
Daarentegen willen we de kinderen leren om te ruilen, te onderhandelen, ....
Om dit proces in goede banen te leiden, legden we wel enkele spelregels vast (die kunnen nog wijzigen indien dit nodig blijkt te zijn).
--> er komen in alle klassen kringgesprekken over 'hoe omgaan met deze rage?'.
-> er mag geen geld geruild worden of met geld gespeeld worden.
--> het spel 'Pokémon' kan overal op de speelplaats gespeeld worden, maar niet met echt
kaarten afgeven.
--> ruilen kan alleen op afgesproken plek (= in de
zitkuil), vaste momenten op maandag, donderdag en vrijdag (= 12u15 tot 12u30) en onder toezicht en met akkoord van
leerkracht.
--> wat als er toch kinderen 'handelen' (ruilen, stelen,...) op andere momenten? Eerst een
week ruilverbod, daarna voor altijd.