Beste Pitters,
- “TALENT” zien wij als iets wat je van jezelf heel goed kunt en niet aangeleerd werd. Je hebt er een aangeboren aanleg voor. Een talent is iets wat je bijna moeiteloos kan uitvoeren, iets waarbij je de tijd vergeet. Meestal word je door anderen op je talenten gewezen, want voor jezelf zijn ze vanzelfsprekend. We willen graag kinderen wijzen op hun talenten en hun eigen talenten leren zien. Ervaren waar je sterk in bent, je talenten kunnen gebruiken zijn belangrijke bouwstenen voor de toekomst van je kind. Als school willen we jullie kinderen zo goed mogelijk begeleiden op weg naar deze toekomst.
Het eerste atelier richt zich op het domein “wereld”.
Kinderen die getalenteerd zijn op dit vlak, hebben een grote belangstelling voor de natuur, techniek en de wereld daarrond.
- Wie toont een bijzondere verbeeldingskracht om de eigenschappen en wetmatigheden van dingen (levende en niet-levende) aan te voelen en / of te begrijpen. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen die intuïtief de relatie tussen water en ijs begrijpen, de betekenis vatten van afval in de natuur, geboeid zijn door de heelal, …
- Wie toont opvallende talenten in het omgaan met (levende en niet-levende) dingen in technologische toepassingen? Dit kan het verpotten van planten zijn, maar even goed de werking van instrumenten of het bakken van een lekkere taart.
- Wie toont een opmerkelijk potentieel in het ontwerpen van technische systemen en het bedenken van ingenieuze oplossingen voor problemen. Deze kinderen kunnen iets wat kapot is herstellen of een oplossing verzinnen voor iets wat op het eerste gezicht onoplosbaar lijkt.